dinsdag 2 oktober 2018

Vraag om een goede tip.


 Ik ben niet zo'n fan van herfstweer als er een hoop regen aan te pas komt, maar met een kopje herfsthee je nieuwe bureau in richten heeft wel wat. Als ik naar buiten kijken dan regent het regelmatig maar soms heb ik geluk en schijnt even de zon. Ik kan nog lang niet alles een plekje geven want nog niet al mijn dozen zijn uitgepakt en er moet nog een kast bijkomen maar het begin is er.

In huize Scrapbasket wonen al jaren een aantal beren, sommige zelfs al bijna 30 jaar. Toen onze DD dochter klein was gingen die beren ook mee op vakantie, belevende avondturen en allemaal hebben ze een naam, een eigen verhaal en hebben ze onderling familierelaties, al dan niet met beren die niet hier wonen maar bij vrienden.
 

Ooit hielden DD (die toen 8 jaar oud was) een berenbruiloft in het kleine kerkje in het dorpje in Engeland waar wij jarenlang een cottages huurden tijdens de vakantie. Compleet met een  berendominee,  een "best" man en een bruidsmeisje. En voor dat jullie denken dat de echte dominee daar misschien niet zo blij mee was, dat viel reuze mee. Zelf organiseerde hij tijdens de zomer parachutesprongen voor beren vanaf de kerktoren ten bate van het goede doel van dat moment. 😊

Ik heb de afgelopen weken de beren die hier nog wonen eens goed schoongemaakt en hun kleding gewassen en van nieuw elastiek voorzien. Daarbij liep ik tegen een vervelend probleem aan bij de bruidegom van toen, Harry .


 De kleding wassen, was geen probleem, het elastiek vervangen ook niet.
 

 Maar het bleek dat de onderkant van zijn poten en armen, in de loop der tijd nogal zijn gaan afgeven.
Op de foto kunnen jullie zien dat het niet gaat om teddystof maar om donker bruin suède (denk ik, dat is na al die tijd niet meer goed te zien of te voelen). Het afgeven is echt heel lastig als iemand hem op pakt en ook het schoonhouden van zijn witte shirt wil zo niet echt lukken. Iemand gaf als tip om de onderkant van zijn poot in te spuiten met haarlak. Dat heb ik uitgeprobeerd maar dat helpt echt helemaal niks tegen het afgeven. 

Deze beer is ooit gemaakt en gekocht in een kleine fabriek in Devon, Engeland. Jammer genoeg kunnen ze daar ook geen advies geven want ik kon ze op het internet niet meer vinden.

Wie van jullie weet een goede tip om dit tegen te gaan?
Onze beren beleven lang niet meer zoveel avondturen als toen onze dochter klein was maar om hem hier nu voor weg te doen, of zijn kleding niet meer aan te doen wil ik ook niet.
Help!

2 opmerkingen:

Frea zei

Als alternatief tot je een echte oplossing hebt, trek de beer een paar sokken of schoenen aan.

Anoniem zei

Je zou het kunnen proberen om de zooltjes schoon te maken met spiritus ,ik heb jarenlang in een schoenwinkel gewerkt en als de schoenen aan de binnen kant afgaven was dit een goede oplossing.
Het moet dat wel echt suède zijn en geen namaak materiaal, succes.

Gr Carolien.